söndag 20 april 2014

På flera vis...

...har det varit snålvecka här.
Bland annat gällande blogginlägg.
Och det tack vare att det varit full fart IRL.
Men ikväll har jag suttit och läst runt hos er andra som deltar i snålmånaden. Det är kul att läsa olika tankar och resultat kring ämnet snålande/sparsamhet.

Själv tycker jag det är nyttigt att nu och då ifrågasätta sina val.
Vad lägger jag pengarna på?
Är jag nöjd med vad jag får för pengarna?
Kan jag göra på något annat vis?
Skulle jag bli mer nöjd med resultatet då?

Jag vill gärna bli skuldfri så snart som möjligt. Och tänker att det kan vara värt att tänka på vart (nästan) varje krona tar vägen under ett par år och att leva mer sparsamt för att uppnå skuldfri-målet.

Men nu då jag börjat greja i trädgården för säsongen så börjar jag fundera på att fixa och förbättra olika saker.
Här måste jag väga för och emot.
Ska jag lägga lite extra pengar ute i år och låta det dröja ytterligare innan jag blir skuldfri?
Eller kan det ute lika gärna vänta?
Varför skulle jag vilja lägga extra pengar i trädgården?
Fyller det någon viktig funktion eller är det bara estetiskt?
Osv.

Nåja, jag har i alla fall roat mig ikväll med att räkna ihop veckans utgifter.
Vi har ätit mat ur våra skåp för 247:- och fyllt på skåpen med varor för 185:- (i den summan ingår godis för 52:- som blev påskpresent till dotterns kompisar).
Även denna vecka har jag luftat bilen och det kostade en tjuga.
Annars inga övriga kostnader.
Men gratis-äggen är nu slut, så imorgon blir det till att köpa en förpackning!

Kostnaderna för denna veckan har minskat kraftigt jämfört med de andra två och det beror på att jag blivit bjuden på fler måltider än vad jag bjudit på. Och så har dottern inte varit hemma över helgen.

Även vecka fyra i utmaningen kommer jag vara ensam hemma.
Återstår att se vad kostnaderna hamnar på då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar