torsdag 22 maj 2014

Budget

Räkningar 1,700,- (telefon, föreningsavg, el, försäkringar, tidning, skolfoto)
Mat 2,500,- (inkl utemat, hundmat och hygien)
Pensionsspar 300,- (hänger löst)
Månadspeng 100,- (till dottern)
Kläder 400,- (till dottern)
Bostad 500,- (underhåll)
Lån 5,000,- (skuld 2)
Buffert *) 4,000,- (semester, några större  förändringar på bostaden mm)
Övrigt 270,- (transport, presenter mm)

Totalt 14,770,- = samma summa som kommer in varje månad.

*) Känns lite fel att kalla det buffert, då de flesta pengarna som går in här är öronmärkta till något speciellt.
Fast samtidigt så agerar de buffert.
Skulle det hända något så jag behöver pengar akut, så finns det pengar här och det de egentligen varit öronmärkta till får helt enkelt vänta!
Här sätter jag även in summor som kommer in oregelbundet (försäljningar, skatteåterbäring mm), så det kommer finnas icke-öronmärkta pengar här med.

Nästa år kommer jag dela upp de 4.000 på två poster; 2.500 för att betala av skuld 1 och 1.500 till just buffert.
Då kommer skuld 1 bli färdig-betald i december 2015.
Och så kommer jag ta pengar från min buffert för att betala av det sista på skuld 2 samma månad. Förutsatt att inget oväntat hänt så jag varit tvungen att tömma buffert-kontot.

Därefter kommer jag vara skuldfri, äga mitt boende och vara mer fri att göra vad jag vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar