lördag 6 september 2014

Dag sex

Idag har jag rensat lite i kylskåpet och på köksbänken.
Det resulterade bland annat i en soppa till lunch.
Den bestod av lökblast, en lök, ett på börjat paket passerade tomater, torkade kantareller och brännässlor från tidigare i sommar som inte blivit paketerade ordentligt och därför beslutade jag att använda dem nu, svarta oliver, vatten och kryddor.
Den blev helt ok, men inget som kommer med i min kokbok. ;)

Efterrätten serverades i gröngräset, tre sorters äpplen, direkt från kvist (nåja, två plockades från backen).
Och senare bakade jag en blåbärspaj.
I degen hade jag mandelmjöl, honung, kokosolja och ägg.
Mums, om man frågar mig!

Annars har det druckits te, bärgats hö, virkats (går förhoppningsvis att sälja), plockats in äpplen och rullats tummar.

Och än är det bara en dag denna veckan det spenderats pengar, nämligen 25:- i måndags.
Men imorgon blir det nog ett besök i matbutiken.

2 kommentarer:

  1. På tal om extra snålande och sparande... Detta med passerade tomater, är det bättre än krossade? Har nog aldrig köpt passerade då jag tänker att det är för vattnigt. Ser heller aldrig i recept att det används. Såg i affären att alla tomatkrossmärken jag kan tänka mig att köpa var billigare som passerade...

    Kan också tipsa om att lägga uppvärmd tomatsås, varma matrester, ost och mycket oregano på polarkakor eller liknande vetekakor och sätta i ugnen i fem min tills osten smält. Låter ju kanske knasigt men ett smart sätt att ta vara på rester och göra en relativt god snabbpizza. Tomatsåsen går ju också på fem min, bara steka lök, vitlök och värma krossade tomater.

    /Eva

    SvaraRadera
  2. omedvetenellermedvetenkonsumtion7 september 2014 kl. 21:45

    Priset har jag inte tänkt på, men blev nyfiken och ska kolla nästa gång jag köper.
    Anledningen till att jag köper passerade istället för krossade är skillnaden på om dottern gillar maten eller inte... Hon äter alltså mer/bättre om det är passerade istället för krossade tomater.

    Angående ditt tips, så köper vi inte bröd längre, men annars ett bra tips - tack!

    SvaraRadera