måndag 29 september 2014

Dag tjugonio

Tackar ödmjukast för påhejjandet med snålmånaden!
Alltid peppande med såna tillrop!

Alltså, min sparandegrad har varierat i år mellan 35% (semestertider), 53% och  61% /månad, av min lön, barnbidrag och underhållsbidrag.
Totalt i år ligger jag på en sparandegrad på drygt 50%
Sen har en del engångssummor tillkommit, som gått raka vägen in på skuldfrikontot.

Jag jobbar 75% i ett icke-högavlönat yrke. Och har barnbidrag på 1050:- och underhållsbidrag på 1273:-
Så det är inte de stora inkomsterna som gör det...

...utan de små utgifterna. :)
I dagsläget skulle vi kunna leva på ca 25-30% av inkomsterna.
Och skulle det krisa riktigt så finns det fler saker som är lätt att plocka bort.

Och ja, sparar man såhär mycket så blir det en större summa hyfsat fort! Så jag kommer ganska snart vara skuldfri (senast dec 2015 om inget oväntat händer)

Att jag satsar så hårt på detta nu beror bland annat på att min dotter inte kräver så mycket i nuläget, men hon närmar sig tonåren och mycket kan förändras...
Lika bra att passa på nu alltså!

Och om inkomsterna fortsätter trilla in i samma takt sen, så har vi utrymme att kunna välja vad vi vill göra med överskottet då.
En "liten" buffert vill jag ha.
Och så har jag ett stort drömprojekt där det kommer gå åt pengar - en investering för framtiden.
Resor till familjen utomlands kommer det troligen också bli.

Vad dottern kommer önska går det förstås att spekulera i...
...men jag lägger inte så mycket energi på det.
Först ut nu är en större cykel.
Blir en bättre begagnad tänker jag.

Blev inte en nolldag idag.
Köpte mig ett frimärke för sju kronor.
Men fick å andra sidan in femtio som extrainkomst.

Ja, nu är det bara en dag kvar innan vi lämnar SuperSparSeptember och kliver in i OtroligtOrdningsamOktober.
Men snålmånad låter jag nog även oktober bli! Känns rätt att köra på ett tag till!!

1 kommentar:

  1. Läser med intresse! Heja på med snålande och röjande!
    /Christina O

    SvaraRadera