lördag 11 oktober 2014

Ut ut ut!

Vissa dagar tar jag jätteryck och rensar järnet!
Andra dagar smyger jag in rensandet i vardagen.
Idag har varit en sådan smyg-dag.

Blev bestämt att vi skulle tillverka praliner här i stugan, ena brorsan, jag och dottern..
Då plockas sådant fram som inte används så mycket.
I en låda låg en liten kavel som inte kommer användas mer i detta hem, så den hamnade i ut-påsen.

Och så fick vi oss ett gott skratt över alla mina pepparkaksmått...
...de flesta bara man Måste ha...!?!
Hmmm...
Nåja, lyckades sortera ut tio som inte var lika nödvändiga nu, som i förra rensningen...!
Fast i förhållande till hur ofta (sällan) de används så har vi väldigt många kvar! (okänt antal, men kanske 30-40 st)

Utrensning i kroppen ena dagen och pralintillverkning nästa?? , kanske ni tänker!?!
Ja, vi vet inte heller.
Vi bara fick för oss.
Och roligt hade vi!
Utmynnade i en mycket trevlig förfest med mina yngsta bröder, efter att dottern cyklat till mormor och morfar.
Nu har de åkt vidare och jag är lämnad åt mitt öde, med ett chokladkladdigt kök och några väldans fina och goda praliner i en plåtask.

Vad sägs om
Vit choklad med vit nypontryffel
Vit choklad med nougattryffel
Ljus choklad med marsipanfyllning
Ljus choklad med mörk plommonlikörtryffel
Ljus choklad med kokos/marsipanfyllning

Några blir nog en tack-för-hjälpen- present.
Resten äts nog med största aktning vid väl valt tillfälle och i rätt sällskap!

Idag åkte ytterligare en film ut.
Denna såg jag faktiskt till slutet, men jättebra var den inte, tyckte jag.
Nu ska en fin dag avslutas med en hundpromenad.
Godnatt!

1 kommentar:

  1. Jag har skapat evenemanget Nyttiga November.
    Om du skulle känna för hälsosamma livstilsval under 30 dagar.
    https://www.facebook.com/events/704139683008595/704146789674551/?comment_id=704147073007856&notif_t=like

    SvaraRadera