lördag 27 december 2014

Briljant idé

Sa jag att det börjar eka ganska tomt i mitt kylskåp?
Häromdagen var jag bortbjuden på julmat och strax innan jag skulle gå ringer det.
-Hej! Vi har glömt köpa smör till brödet, kan du ta vägen inom affären?
- Jag är precis på väg att ta en extrasväng med hundarna innan vi kikar in hos er.
*jag har bara 65:- kvar att handla mat för i december - vill jag gå och köpa en ask smör då? Nej* tänker jag, eller egentligen tänkte jag inte så, men var liksom ändå glad att jag slapp handla...)
- Åh, då passar det ju inte att gå in i affären.
- Nä, men jag har ett påbörjat paket här hemma jag kan ta med.
- Ja, det blir bra.
Ja, då löste det sig och alla var nöjda och glada!

...ända tills jag nästa gång öppnade kylen och skulle bre mig ett knäckebröd...
Inget smör!
Och inte mycket annat pålägg heller.
Då tog jag något annat att äta.

Så bakade jag frallor idag.
Och sen kommer jag på - inget smör och nu ännu mindre annat att välja på än på knäckebröds-dagen.
Men ikväll knäckte jag det!
Blev riven ost kvar när jag gjorde köttfärspajen.
Och jag har ett par burkar marmelad.
Så, en klick marmelad på frallan och sedan doppa ner i osten.
Riktigt goda kvällsmackor!
Ett (för mig) nytt sätt att göra åt ostskalkar på! :)

Och under tiden jag skrivit så har jag kommit på något mer!
När vi växte upp gjorde vi egen smörblandning en period. Ett av mammas spar-trix tror jag det var.
Alltså, man tar vanligt smör för matlagning och bakning och rumstempererar det och blandar sedan i en skvätt vatten och olja.
Så har man ett bredbart smörgåssmör.

Jag har smör i kylen som jag sällan använder, så det ska jag nog förvandla till "pålägg"
Och jag måste verkligen RUMStemperera det, för i köket är det i skrivande stund för kallt, så KÖKStemperering går inte... ;)

Sen är det kanske inte riktigt så tomt och illa som jag försöker påskina.
Jag har makrill i tomatsås, det är ett ypperligt pålägg.
Det finns två (!) tubar majonnäs, kanske man kunde få ihop något gott om man blandar med tonfisk? För det har jag en burk.
Och så skulle jag ju köpa ägg för mina näst sista stålar och då kan man få till många olika pålägg, om man inte hinner göra åt äggen på nåt annat vill säga!

Så har jag kokossmör (man mixar kokos i en evighet och sen en stund till, så blir det som smör, ett sött sådant) - som jag i och för sig tänkt ha som glasyr på en morotskaka (här går en hel del av äggen...men fyller man år så gör man! ...och så kan jag bjuda på de förskrämda morötterna utan att skämmas...!)

Äh, jag skulle kunna hålla på i all evighet låter det som.
Godnatt!

3 kommentarer:

  1. Kreativiteten flödar, hör jag... "nöden är alla uppfinningars moder"!

    SvaraRadera
  2. Jag har sällan Bregott eller annat margarin hemma. Om man skivar smör med osthyveln blir det snabbt bredbart. Ett annat gott pålägg är avrunnen yoghurt. Du kan smaksätta med nästan vad som helst - salt och olivolja eller gräslök eller paprikapulver.
    Med vänlig hälsning, Hushållsekonomen

    SvaraRadera
  3. Jag brukar göra en röra som är så här. Hacka lagom mycket lök och lägg tillsammans med tonfisk i en skål. Rör ihop med majonnäs tills det ser bra ut. Krydda med salt och peppar. Den kan piffas upp med t.ex. majskorn eller kapris om man har det hemma. Funkar fint på smörgås, och väldigt bra nedrörd i pasta.

    SvaraRadera