fredag 6 februari 2015

Hemmansägare

Sedan igår började jag yra om att bli godsägare.
Men idag när det väl blev skrivet papper på egendomen,
så började jag mer och mer smaka på Hemmansägare.
Ja, det är nog Hemmansägare jag är nu.

Om jag fritt kopierar, klipper och klistrar från Wikipedia så blir det så här:
Hemman är ett äldre begrepp med betydelsen bostad, boning, hemvist, hem.
Med sådan storlek att brukaren kan försörja sig och sin familj på avkastningen av jorden och erlägga den skatt som åvilar egendomen.

Ja, det är väl ungefär det som är målet med min egenägda plätt på jorden,
så numera titulerar jag mig Hemmansägare.
Kanske något i förskott,
för jag är inte där än så att jag helt kan försörja mig och min familj genom att bruka jorden här.
Men i framtiden så!

Ja, det är alltså så att jag numera är ensam ägare på stugan med tillhörande mark och byggnader.
Ett av mina personliga och ekonomiska mål är uppnådda.
Ett stort steg har tagits mot skuldfriheten!
Nu är det bara resten kvar :)


1 kommentar:

  1. Hemmansägare, jo, det smakar gott i munnen.Grattis!

    SvaraRadera