tisdag 24 februari 2015

Semester

Nu blir det TisdagsTankar igen :)
Jag sitter i grannlandet Norge.
Har semester en vecka.
Vi brukar hälsa på någon av mina syskon på sportlovet (utom förra året, då vi skaffade hundarna).
I år köpte vi tågbiljetter för att hälsa på yngsta brorsan.
Här sover vi på varsin madrass på vardagsrumsgolvet, dottern och jag.
Så boendet är ingen kostnad.

Ska man äta ute här i Norge så får man ha stora plånboken med sig.
Så vi gör det inte onödigt många gånger...
...två hittills.
På vägen hit behövdes det både riktigt mat och mellanmål.
Mellanmål packades lättvindigt i en kasse, men mat orkade vi inte dona med, då vi låg sjuka veckan innan vi åkte, så vi fick stanna på restaurang (kanske hade vi valt det ändå?!).

Går man på restaurang så kan man ju välja en del av hur mycket man vill att det ska kosta.
Till exempel ett glas juice 32:- eller gratis vatten.

Idag tog vi en tur till slalombacken.
1260:- för liftkort och hyra utrustning till oss två (har ingen aning om hur priserna är i Sverige, och de kan säkert variera mellan olika anläggningar med. Här skiljde det inte nämnvärt mellan de ställena vi hade att välja på).

Jag fick även köpa till glasögon (300:-), då vädret var sådant att det var omöjligt att åka utan.
Till dottern hade vi med (som hon fick i fjolårets adventskalender - hon fick en dyr kalender som jag satt ihop, nu kändes det billigt, då jag betalat betydligt mindre för hennes ögon, på rea i Sverige).

Vi åt ett medhavt mellanmål mellan åken.
Men för att orka några åk till på slutet fick vi ta oss in i värmen, äta varma toast och dricka varm choklad, totalt 110:-
Efter vi åkt färdigt ville broder svettas av och vila lite innan hemfärd (det var han som körde).
Det slog vi samman med att äta på restaurangen de hade där.
De hade inte det jag valde från menyn, så då hoppade jag över och åt istället lite från dotterns mat )jag var inte så hungrig efter mellanmålen).
Knappt 200:- gick det åt där.

Så, totalt nästan 2000:- idag.
Och en väldigt bra, minnesvärd dag!
Och så har jag glasögon till nästa gång.
Men nu, med lite mer erfarenhet, så skulle jag nog göra lite annorlunda nästa gång.
Exempelvis packa ordentlig matsäck med bland annat varm dryck i ryggsäck och ha med upp i backen.
Å andra sidan åker jag nog inte till samma ställe igen och hur det fungerar på nästa ställe är ju svårt att veta...

Så, nu har jag tagit upp många utgifter.
Men de har jag till viss del hittat ett sätt att kompensera.
Gick lös i brorsans kök och hittade massor av utgångna varor.
Så det bakas och lagas mat av sånt som troligen annars kommer att slängas vid hans nästa flytt som snart går av stapeln.
Därför behöver vi inte köpa hem så mycket nytt nu.
Win-win, vet ni.

Min budget för denna resa är satt till 5000:- och hittills har vi förbrukat 3000.
Återstår att se hur det slutar.

Men nu har vi börjat prata om att hårdspara så vi kanske kan ha råd med en vecka i Svenska fjällen nästa år.
Det blir då ett sparande vid sidan av operation skuldfri och buffertsparande.
Vi kommer få göra många små val i vardagen för att få ihop till en sån resa.

Som om vi är på väg att köpa godis, kan vi istället välja att lägga de pengarna till resekassan.
Ser vi till att äta billigare mat, såsom soppa, några dagar i veckan kan det bli en slant från matbudgeten att lägga i resepotten.
När vi får burkar att panta så får pengarna som blir, läggas i resespargrisen.
Ja, ni förstår va?!

1 kommentar:

  1. Hej,

    Eftersom jag inte hittar någon mailadress på din blogg provar jag att kontakta dig här, hoppas det går bra.

    Först och främst vill vi berömma dig för trevlig och inspirerande läsning på din blogg; Omedveten eller medveten konsumtion.

    Jag som skriver till dig heter Nathalie och arbetar med SurveyBee's Blogg Awards 2015, som du har blivit nominerad till. Anledningen till att vi tar fram och skapar SurveyBee's Blogg Awards 2015 är att vi vill belysa andra bra bloggar till våra läsare och medlemmar, inom ämnena; jobb, privatekonomi, pengar, sparande och kreativa sätt att tjäna pengar.

    För att vi ska kunna lägga till dig i listan med nominerade bloggar samt skriva en motivering till din nomineringen, vill vi gärna att du svarar på lite frågor först;

    1. Vad heter du som står bakom bloggen och skriver inläggen?

    2. Hur länge har du bloggat?

    3. Hur länge har du bedrivit denna bloggen och vad är syftet med den?

    4. Vilken är bloggens främsta målgrupp?

    5. Vad gör du när du inte bloggar?

    Svara gärna till min mail: nawe@aw-media.dk

    Ha en fortsatt trevlig dag så hoppas jag vi hörs,

    Med Vänliga Hälsningar;
    Nathalie, Team SurveyBee

    SvaraRadera