måndag 30 mars 2015

Boende

Ännu en läsarfråga besvaras:
En nyfiken fråga: varför tror folk inte att man kan bo som du gör?

Jag och min dotter bor på tjugo kvadrat.
Inte helt ovanligt i städerna att bo på så liten yta.
Men här på landsbygden ställer sig folk frågande.
Och eftersom vi dessutom inte har rinnande vatten,
är det ett extra huvudbry för folk.

Sen, den vanligaste frågan jag fått under dessa tre år tycker jag är lite lustig.
"Men är det inte kallt? På vintern?"
Detta frågar folk innan de tagit reda på vad vi har för uppvärmning.
Jo, visst, de första två vintrarna så hade vi det kylskåpskallt i köket många gånger.
Men i sovrummet drog vi på rejält på el-värmen när vi så önskade.
Eftersom det är så litet så går det fort att värma upp och kostar inte skjortan.

Men folk tänker visst inte så...
...för när jag tidigare bodde stooort fick jag aldrig frågan om jag frös.
Och som jag frös där vintertid!
Det var så stort och öppet att det gick inte att få det riktigt varmt någonstans,
oavsett hur mycket pengar man la på el och ved och pellets.

Här i stugan har vi ju numera kamin och kan elda på så det blir bastuvarmt om så önskas.
Hur mycket det skulle kosta med ved en kall vinter vet jag ännu inte.
Ja, att ha det bastuvarmt en hel vinter ska jag nog inte ta reda på vad det kostar oavsett hård eller mild vinter! ;)

Andra frågor jag ofta får är om jag ska bygga ut och när jag ska dra in vatten.
Det är liksom svårt för folk att ta till sig att jag inte har planer på varken det ena eller det andra.
Lite ligger det i attityden att "så går det ju inte att bo, i längden"
Jaa, inte vet jag om detta var ett bra svar på frågan, men men, ett inlägg blev det åtminstone! :)

1 kommentar:

  1. Det kan verkligen vara svårt för vissa människor att förstå de val man gör, hur man kan leva på ett visst sätt. Jag gillar verkligen då människor vågar sticka ut, göra det som känns bäst för dem och skita i att följa alla andra människor. :)

    När vi kom tillbaka till Sverige (vi bodde ett tag utomlands, med oss hem följde de dåliga vanorna med att äta på restaurang :)) bosatte vi oss hos en äldre dam. Vi har egen ingång och allt som vi behöver, därför rätt billigt. Vissa kan inte riktigt förstå hur vi kan bo på detta sättet, kanske mest för att vi är 35 år. Inneboende och 35 år, det är liksom väldigt annorlunda. Vi trivs så bra och det funkar finfint att vi helt enkelt bara har blivit kvar. Vi förstår ju att vi måste flytta såsmåningom men just nu känns det bra.

    SvaraRadera