söndag 22 mars 2015

Måttlig i Mars?!

Ja, mars månad rullar på.
Och jag hakade på en utmaning om att dra ner på fest-tillbehören i vardagen,
för att vi sedan tänkt fortsätta leva så framöver.
Och hur har det gått så här långt då?

Jo, här hemma har vi helt klart dragit ner och levt enklare och ätit billigare mat.
Men vi hade innan bestämt oss för att äta vad som bjöds när vi var bortbjudna.
Och bortbjudna har vi varit.
Bland annat beroende på att vi i närmsta familjen haft besök långväga ifrån, som stannade ett par veckor.
Då blev det bjudningar både på ett och två och tre ställen.
Flera gånger på samma ställe.

Så här har det blivit ännu tydligare hur det fungerar hemma hos folk.
Ofta är det bullar och kakor, lyxiga middagar och efterrätter.
Även mitt i veckorna.
Nu tror jag inte alla har det så här alla vardagar.
Men när de bjuder hem  så ska det vara extra (allt).

Själva har vi köpt väldigt lite med snacks, godis och juice.
Men vi har ändå ätit en hel del sånt.
En lördagskväll fick vi besök som hade med sig en påse med chips, dip, chokladkaka och ett par liter juice.
En annan dag var vi ute på promenad då några i sällskapet behövde fylla på energin-nivån och en mataffär besöktes,
sedan fick vi ta med oss resterna hem, då vi hade kortast väg att gå med påsen.
Det blev någon liter juice och ett par olika frukter till vårt skafferi.
Och några nätter har vi övernattat i ett hus där det nästan jämt finns fri tillgång på choklad.
Några glas vin att skölja ner med, och någon kväll bjöds det öl i tv-soffan.

Och så har vi hunnit med ett par kalas.
Med middag och hela kittet.
Själv har jag haft med uppskattade hemgjorda presenter,
som inte kostat mig mer än tid.

Denna helgen har vi inte ätit något ur eget förråd,
och inte varit mycket hemma.
En trevlig helg, men nu är jag så tacksam för att vara hemma igen.
Får varva ner.
Komma ikapp.
Leva lite enkelt.

I mitt första inlägg i detta ämne la jag upp några punkter om vad vi skulle göra framöver för att ro iland med Mer Enkelhet (och därmed pengar i spargrisen till en skidresa).
Sista punkten lydde:
# Bara äta när vi är hungriga.
Inte äta bara för att det är mysigt eller fortsätta bara för att det är gott.

Och detta är något åtminstone jag blivit bättre på!
Det känns som om det gjort lite skillnad runt magen med,

mycket positivt för min del!
Bara att fortsätta ha huvudet med sig nu då, tills det blivit rutin att leva efter detta nya.

Helt vegetariskt har vi haft det någon dag.
Och jag har hittat nya recept  som vi ska prova frampå.
Flera av dem blir nog bland de billigare maträtterna vi äter.
Så, hoppas de faller oss i smaken!


3 kommentarer:

  1. Grattis till midjemåttet! Själv är jag värdelös på att "bara äta när jag är hungrig".
    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  2. Blir nyfiken på dina hemmagjorda presenter, vad var det du gav bort?

    SvaraRadera
  3. Du är en inspiration!
    (Jag vill också veta vad du gav bort)

    SvaraRadera