måndag 11 maj 2015

Veckomatsedel

Ibland är jag ambitiös och gör veckomatsedel.
Sen är det kryss i taket om vi lyckas hålla den i två dagar...!!
Förra måndagen köpte jag på mig billiga laxfiléer och fick sedan hjälp här på nätet för att hitta nya recept att prova.
Hade även gott om purjolök och morötter som gärna fick ingå.
Fick massor av tips och inspiration, Tack!
Och så satte jag ihop en matsedel för veckan.

Må. Ugnsstekt lax med kokt potatis, sås och klippt purjo.
Ti. Potatis/purjolökssoppa m. glutenfria scones (blir mer som tekakor)
On. Laxpudding m. morotssås/röra
To. Morotssoppa m. knäckebröd
Fr. Äppelinkokt lax m. morots"spagetti"
Lö. Grillparty, funderar på att ta med och gratinera morötter att bjuda på
Sö. Laxpaj m. kirskål och nässlor i, pajdegen gjord på mandelmjöl.
Jag kommer däremellan äta philadelphia/lax-röra som pålägg.
Blir det därefter lax över så får jag ole-dola mellan laxburgare, -soppa eller lax m. creme fraiche-täcke.

Ja, så såg min plan ut.
Och hur gick det då?
Vi åt borta flera dagar och någon dag var det endast jag som åt hemma.
Varken potatissoppa eller morotssoppa har det blivit än.
Några gratinerade morötter hanns inte med på lördagen.
Och någon paj blev det inte för då var laxen redan slut.

Eller inte helt slut, för de sista filéerna hamnade i Laxpuddingen som var tänkt att ätas i onsdags.
Tror jag förberedde den på torsdagen, varvade skivad potatis (rest från måndagen), purjolök och lax i en ugnssäker låda och ställde att vila i kylskåpet, ända tills...
...idag, då jag vispade ihop en äggstanning (grädde, vatten, ägg och kryddor), hällde över och in i 150 grader varm ugn i, tja, lagom lång tid... Kanske en halvtimme (en liten pudding) tills den stelnat och fått fin färg.

La torkade kantareller i blöt i går och idag stekte jag ihop dem med grädde och kryddor.
Åt det tillsammans med laxpuddingen - hur gott som helst!

Philadelphia-röran åt jag både som pålägg, mellanmål och frukost, utan något till.
Mosade laxen och rörde ihop med purjolök och philadelphia. Klart!
Enkelt och gott, kan det bli bättre?

Äppelinkokt lax var kanongott det med, och även det enkelt!
Och jag åt det till frukost, lunch och mellanmål, fast inte på samma dag.
Kokade ihop en lag av äppelmust, vinäger, socker, purjolök och kryddor.
Hällde det över laxen och lät svalna.
Åt det kallt.

Googlar man så finner man bland annat dessa recept:
Laxpudding
Äppelinkokt lax

Nu är jag bortbjuden igen.
På grillat.
Lax... är det som står på menyn :)
Fast det är inga rea-filéer utan denna är fiskad i krokarna här, inklusive ben alltså!

1 kommentar:

  1. Jag brukar göra en matsedel men jag har ingen speciell dag då jag ska göra en maträtt. De jag känner för just den dagen brukar vi äta, (tur att min gubbe äter allt när som helst :)) men det är rätter från matsedeln.

    Äppelinkokt lax, det lät spännande!

    SvaraRadera