söndag 7 juni 2015

Candle-heater inkl. foton

Oj oj oj...
Detta blir mitt första inlägg med foton på något i mitt hem...!!
Och det är min nygjorda och alldeles egentillverkade candle-heater!
Såg tips om en sån på FB-FrivilligEnkelhet-sidan för ett tag sedan.
Denna sidan länkades det till då.

Därefter har jag samlat ihop material till en.
Allt fanns hemma i gömmorna om man går efter devisen "man tager vad man haver"

Jag tänker mig att under de tider på året (som nu) när det är för varmt för att elda i kaminen men stundtals för kallt för att inte ha någon värme på alls, så passar det bra att använda denna ljusvärmare!
Återstår att se om det fungerar så bra som jag tänkt mig.
Nu när min är färdig har jag googlat och sett att det finns flera Youtubefilmer om såna här värmare.

Och så *tatatataaa* (fanfar...;) 
Här kommer en bildkavalkad på min alldeles egna Candle-heater,
som jag är mäkta stolt över!

Hela skapelsen står placerad på min kamin, på ett metallfat.

Underst har jag ställt en lerskål utan hål i botten och ovanpå lade jag ett grytunderlägg i luffarslöjd.

Så i med tre värmeljus.
Vanligtvis gjuter jag själv de flesta av ljusen jag bränner,
så nu får jag antingen börja gjuta i värmeljuskopparna eller någon annan liten form.

Mellandelen i bild består av tre uppochnervända lerkrukor i olika storlek som är sammanfogade med en "bult" och ett gäng brickor och muttrar, så de kom lagom långt ifrån varandra.

Ovan den största/yttersta krukan sticker "bulten" upp och för att sedan kunna lägga på ett stabilt "lock" så fyllde jag upp med lite "krafs"

Och så vända uppochner på en lerskål att toppa härligheten med!
Den har nu varit tänd ett par timmar och det är jätteskönt att värma händerna direkt mot den översta skålen.

Och nu på kvällskvisten, när mörkret börjar smyga sig på, så lyser den upp så trevligt!

Och jag tänker att denna kanske kan vara ett bra komplement vintertid med,
för att hålla värmen lite längre under natten,
bara jag har ett säkert ställe att ställa den på.

3 kommentarer:

  1. Häftigt! Även om jag inte känner mig bekväm med tanken på tända ljus nattetid (antar att du menade när du/ni sover) med tanke på brandrisken.

    SvaraRadera
  2. Blir lite sugen på att meka... Kul! Och roligt med BILDER.

    SvaraRadera
  3. Fantastisk mojäng! Kul med bilder :) Fixar du någon uppfinning som kyler ner ett rum också, jag har nämligen redan 25 grader i lägenheten och värre blir det...

    SvaraRadera