torsdag 9 juli 2015

Bönhörd

Känner ni till Baljväxtakademin?
Det gjorde inte jag heller, tills alldeles nyligen.
Där står allt man behöver veta, och lite till, om baljväxter.
Till exempel så firar man Linssoppans dag den 12 april!
Och så finns det receptfoldrar som pdf.

Som jag nämnt tidigare så har jag fått en rejäl uppsättning matvaror från min bror som åkt ut i Europa på obestämd framtid.
Bland annat är det en hel del bönor och linser.
Jag har haft en del favoritrecept i denna kategori, men de innefattar inte så många olika sorters bönor/linser.
Och så tänker jag att det är kul att prova nytt, kanske hitta nya favoriter.
Så jag har googlat och skrivit ut en del recept som jag tänker prova.

Men jag tänker också att ni kanske sitter på ett superdupergott recept som ni vill dela med er av?
Kikärtor, Mungbönor, Röda linser, Kidneybönor, Svarta bönor och Vita bönor finns i skafferiet.

3 kommentarer:

  1. Madelene Jansson11 juli 2015 kl. 01:54

    Jag brukar göra en matig sallad på kidneybönor, sallad av valfri sort, röd lök eller purjolök och senapsvinägrett! Väldigt gott tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Här kommer ett favoritrecept med kikärter:

    Falafel/kikärtsbiffar

    5 dl torkade kikärter
    vatten till blötläggning

    1 medelstor gul lök, hackad
    2 vitlöksklyftor, pressade
    2 msk färsk persilja, hackad
    1 msk färsk koriander, hackad
    2 tsk mald spiskummin
    1-2 tsk mald gurkmeja
    ev lite cayennepeppar
    salt, peppar
    1/2-1 tsk bakpulver
    3-4 msk vatten

    3-4 dl olja till stekning

    Lägg kikärterna i blöt i rikligt med vatten i minst 6 timmar (enklast förstås över natten). Häll av blötläggningsvattnet och skölj hastigt igen i kallt vatten.
    Kör kikärterna i matberedare till en tjock massa. De ska bli finmalda. Det kan ta en stund...
    Blanda i lök, vitlök, persilja, koriander, spiskummin, ev cayennepeppar samt salt och peppar (gör man biffar så funkar det också att salta och peppra biffarna precis innan stekning) och kör i matberedaren så att allt blandas ordentligt. Späd med lite vatten om det verkar torrt/svårblandat. Blanda slutligen i bakpulvret och låt smeten vila under handduk ca 30 minuter.
    Forma till runda falafelbollar av köttbullestorlek (det brukar bli ca 80 st), eller gör små biffar. Krama ur överflödigt vatten under "formningen"
    Hetta upp oljan i en stor stekpanna eller en stekgryta med låga kanter. Testa med en liten klick smet att oljan är tillräckligt het. Stek falafeln/biffarna några i taget, och passa så att de inte bränner fast eller att de blir brända. Se till att de är ordentligt stekta på alla sidor (en stekpincett + en stekspade är ett bra redskap när man ska vända dem). Låt rinna av på hushållspapper.

    Jag har modifierat originalreceptet genom att sätta till gurkmeja och cayennepeppar. Du hittar säkert din egen perfekta kryddning. :)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Bra sida, den där bönakademin... Tack för tipset!

    Jag brukar koka stora mängder bönor och kikärter som jag fryser i portioner. Idag tog jag upp en portion och mixade i en soppa på palsternacka och morot. Blir matigt och reder lite.

    Må så gott!

    SvaraRadera