måndag 6 juli 2015

Semestertripp

Jag har varit på långhelg, torsdag-söndag, i Dalarna.
Det som drog var Stora hus på Hjulvandringen 2015 i Skattungbyn.
Tänkte att jag kanske kunde få inspiration där till mitt eget lilla krypin.
Här är det ju stuga utan hjul, men det som är gemensamt med de på hjul är litenheten och då behovet av finurliga lösningar.
Tänkte också att det är kul att träffa andra som valt att leva annorlunda, höra varför de valt som de gjort osv.
Och när jag ändå skulle dra till Dalarna så passade jag på att träffa nära och kära också!
Det blev många flugor på smällen! ;)

Kunde åka snålskjuts med svägerskan, ända hemifrån och till staden där jag skulle hoppa på tåget, då hon jobbar i samma stad. Så fick jag en halvtimme till godo där på morgonen jämfört med om jag skulle tagit bussen.
Resan gick fint och samma kväll var jag barnvakt hos dem som jag sov hos under min bortavistelse, då föräldrarna skulle ut på afterwork/avtackning.
Vi hade det mysigt, jag och tvååringen, och det gick finfint, grabben somnade till och med i tid och snabbare än när föräldrarna gör det, så de tyckte jag kunde stanna lääänge och vara barnvakt :)

Fredagen var främst avsedd för att greja i deras trädgård, men det var så galet varmt så det gick knappt att vara ute...
Blev ett ryck på förmiddagen och sedan ett på kvällen.
Det där med siesta är grejer det – att vila när det är som varmast på dagen!
Det börjar i alla fall arta sig i deras trädgård.
Jag har varit dit ganska många gånger nu och hjälpt dem att förenkla skötseln av trädgården.
Kul när man får följa utvecklingen och se hur det blir bättre och bättre – lättare och finare!

Så kom då lördagen och Hus på hjul vandringen!
Jag fick låna bil så jag tog mig till Skattungbyn i tid.
Hämtade upp en vän längs vägen, en vän jag inte träffat på nästan ett år, så det var ett kärt återseende!
Utrustad med långärmat och solhatt för att slippa solbränna och med hållbar mat i matsäcken, alltså mat som skulle klara värmen, såsom frukt, fruktstänger, tomater, bröd och ”tubeost” (ni vet, ost på tub).
Men jag hade inte garderat mig mot småflugorna som hela tiden bet mig på benen, borde väl haft långt även på benen!

Nåja, det blev i alla fall en väldigt trevlig och inspirerande dag.
Jag fick med mig några idéer hem till min stuga – så nu är det bara att sätta igång å greja... :)
Lite odlingsidéer tog jag också med mig i hjärnkontoret.

Men lite upprörande är att de där i Skattungbyn ska ha en Inspirationsfestival om 1,5 vecka...
Det låter ju bara sååå inspirerande med en inspirationsfestival!!
Jag har läst lite om den och det är helt klart frestande att åka dit, men jag bor inte nästgårds precis...
Jaaa. Vad vore en bal på slottet...
...om inte alldeles underbar! :)

Lördagskvällen avslutades med att jag fick gratulera en blivande fyraåring, ett dopp i Siljan och grillning på presentmottagarens familjs veranda med utsikt över samma sjö, innan jag körde tillbaka till bilens hem.
Under söndagen chillade vi, åt gott och pratade innan jag åkte tåget hem igen på eftermiddagen.
Det blev alltså en lyckad semestertripp som var helt i min smak.

Och totalt gjorde jag åt tvåtusen riksdaler under helgen och ungefär var det tågbiljetter, lite mat och ett par födelsedagspresenter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar