fredag 4 september 2015

Enkel, billig och god fredagsgryta

Nu när jag varit snål med inlägg ett tag, så ska jag idag bjuda på två! :)
Här kommer ett "recept" på vad jag har tillagat och ätit ikväll.

En klick chili-kokosolja (fått. användes så näsan börjar rinna - istället för nässpray nu när jag är förkyld ;)
500 ml passerade ekologiska tomater (köpta på extrapris OCH procentrabatt)
250 ml kokosmjölk (köpt på Willys när jag ändå jobbade i närheten - billigare där än i min lokala butik)
Vatten att skölja ur burkarna med och hälla i grytan (inget, INGET får förgås!!)
En näve brutna risnudlar
1 msk torkad persilja (fått en köpt burk)
lökpulver, vitpeppar, salt efter behag (fått)
En näve torkade trattkantareller (plockade förra säsongen)

Kokas ett tag - åtminstone tills risnudlarna är mjuka.
Vitt vin bjudes till (fått) och ljus tändes på bordet (egengjutna).
Totalt kostade detta mig ca 25.- och det räcker till 2-3 portioner till.
(dottern äter sig mätt på tacos hos kusinen)
Trevlig fredagskväll!

2 kommentarer:

  1. Snålhet är ju en dygd i ekonomibloggs kretsar. Men just blogginlägg hör inte dit, så det är ju bra att du öser på med två och två nu då!!
    Själv ska jag inte vara med i super snål september. Jag har kvalat in i super slösa september istället..... eländigt värre.

    SvaraRadera
  2. Lustigt, jag har precis svängt ihop en gryta med samma bas, men med köttfärs istället för trattisar.

    Kul att du hörde av dig på min "slöa söndag". Nej, rumpan har inte fått sin dos än (suttit på kurs en vecka!). Men det kommer en måndag rätt snart...

    SvaraRadera