måndag 12 oktober 2015

Örtsalt och egentillverkat

Jag har fått några frågor i de senaste inläggen, som jag tänker besvara nu.

Innehållet i mitt örtsalt blev vad jag hade tillgängligt i min krydd-kruka utanför dörren, det vill säga timjan, persilja och rosmarin.
Jag hade även i torkad fårticka från förra säsongen, äppelskal och fådd chili.
Mixade det tillsammans med grovkornigt salt.

Utan att rengöra mixern så mixade jag en ostskalk efteråt och det blev en väldigt god ört-ost!
Så om mitt nya salt inte passar till någon maträtt kan jag i alla fall göra massa god kryddig ost!

Och så var det frågan om vad jag tillverkar och säljer.
Mest är det gjutna ljus av ljusstumpar, (hödtids-)kort och virkade vimpelraddor.
En å annan tygkasse har det varit och säkert lite annat smått och gott.

Känner mer och mer ett sug att massproducera tygkassar av material som jag har hemma.
Material som det mer eller mindre svämmar över av. Behovet att minska materialförrådet är snudd på akut... ;)

2 kommentarer:

  1. Tack för de svaren! Älskar också att sy tygkassar - det är så enkelt och det blir så bra!

    SvaraRadera
  2. Tack för svar!

    Laddar lite för gör-det-själv-julklappar i år. Fick en idé om hemsydda necessärer av broderade dukar när jag var på loppis i eftermiddags. De är superbilliga, ofta i god kvalitet och snygga.

    Ha det så gott!

    SvaraRadera