torsdag 29 oktober 2015

Sparar vidare!

Först, Stort Tack för alla gratulationer till Skuldfriheten!
Det är jätteskönt att vara fri. Nu sitter jag här i MIN stuga och mår!
Men det gör också att jag måste tänka vidare.
Jo, visst, visst har jag tänkt på en fortsättning redan tidigare, men det är först nu jag verkligen måste bestämma vad jag ska göra med framtida intjänade pengar.
Inte bara lätt :)
Återkommer till det.

Men, dessförinnan så ska jag svara på en mycket bra fråga jag fick;
Vad skulle kunna få dig att låna pengar av ditt framtida jag i framtiden?
Det enda jag ser i dagsläget att jag skulle kunna tänka mig att ta lån för är att studera.
Men även ett studielån vill jag i möjligaste mån undvika!
Vill vara FRI!

Att börja studera igen hör till en av mina planer för framtiden.
Jag har tänkt jobba kvar på nuvarande arbetsplats fram till sommaren.
Därpå är min plan att vara ledig ett par månader och odla och fixa hemma.
Och sedan börjar jag förhoppningsvis plugga i augusti.

Nu ska jag i åtta månader sätta undan pengar så jag åtminstone kan läsa ett år utan att behöva ta studielån.
Har tänkt mig en studiebuffert på ca 50,000
Så jag börjar redan nu i november med att sätta undan 6,500 kronor till detta ändamål och fortsätta med den överföringen varje månad framöver.
Tänker att jag kanske kan jobba extra någonstans medans jag pluggar och då inte behöva ta så mycket av bufferten, men jag vill inte känna en press att få tag på ett extrajobb som passar mina tider och ha ork att jobba.

Min dotter har ett drömresmål som hon säger att hon ska ha sina sparade pengar till och hon har pratat mycket om detta en period.
Nyligen övervägde hon exempelvis om hon skulle gå på ett disco eller inte.
Hon visste inte riktigt om hon tyckte det var värt pengarna, för hon sparar ju till en resa.
Så, det är allvar i hennes sparande! :)
Vi diskuterade detta och jag sa att då börjar vi spara tillsammans nu och om tre år åker vi, när hon fyller 15 och jag 40 - det blir våra presenter till varandra.
Så nu har vi satt upp riktlinjer för vad vi ska göra här hemma och belöna oss med att sätta undan minst 1,000 kr/månad till resan.

Ytterligare har jag tänkt mig att spara 1,000 kr/månad till framtiden.
Ingen bestämd tid för när dessa pengar ska användas eller till vad.

Så, nu har jag en fråga till er läsare.
Hur/var skulle ni spara dessa pengar?
Själv har jag bara konton hos Swedbank i dagsläget.

3 kommentarer:

  1. Jag hade också bara konton hos Swedbank förut. Men nu när det är "räntefritt" kändes det ganska meningslöst. Jag månadssparar lite i fonder, har en del pengar på bundna konton (1-5 år) som ger lite ränta, tex på Ikanobanken och via Avanza. Men jag är verkligen inte den som ska ge råd om ekonomi till andra...

    Ha en fin allhelgonahelg!

    SvaraRadera
  2. Öppna ett investeringssparkonto hos Avanza och börja månadsspara i en globalfond och en Sverigefond 80/20.....sök på Hemberg och läs hans blogg. Lycka till

    SvaraRadera
  3. Håller med ovanstående talare, fast jag tycker du ska skita i Sverigefonden. Och ha i åtanke att många globalfonder tyvärr utelämnar tillväxtmarknader.

    SvaraRadera