söndag 31 januari 2016

Lite mer värme!

Ja, bara ytterligare några rader om värme innan jag lämnar ämnet:

Ibland när jag är lite mer frusen av mig så gillar jag att stoppa ner fötterna i ett varmt fotbad, dricka en kopp te och läsa en bra bok!
Gärna framför en brasa i kaminen.

Andra gånger när jag vill få upp värmen i kroppen klär jag mig efter väder och går ut på en promenad.
Eller så stannar jag inne, sätter på musik och dansar loss.

Och ja, sen händer det både nu och då att jag eldar på i kaminen så det blir både 20 och 25 grader i köket.
Beroende av gradtalet utomhus så är det olika lätt att elda upp så det blir såpass varmt.
Men eftersom vi bor så litet som vi gör så kostar det inte multum att hålla de graderna under några timmar (vi har aldrig så varmt under längre tid, som hela dygn)

Oftast när vi kommer något över 20 grader så lämnar dottern köket till förmån för det svalare sovrummet.
Ja, har man det svalare inomhus på vintern än genomsnittet så går lätt "tycka-synd-om-tankar" till barnen.
Men, ofta har barn bättre cirkulation i kroppen än vi vuxna och de rör sig oftast mer med, speciellt yngre barn.
Så för dem är det nog skönt att ha det lite svalare.

De gånger det är sisådär 20-25 grader här så får man se till att hålla sig mest still, ialla fall går dottern och jag nästan åt om vi rör oss då.
Humöret påverkas inte alltid positivt, lätt att bli trött och retlig...

Så summa summarum, det är inte så dumt ändå att mest ha det svalare inomhus om vintrarna!

Om inte annat, så för växternas skull, som inte trivs i vårt varma, torra inomhusklimat vi har vintertid.
(hälsar Olssons universum! :)

1 kommentar:

  1. Gamla mamma klagar alltid på att hon fryser när jag hälsar på. Men det är för att hon sitter mest still. Hon kan ha 24 grader, och ändå frysa. Själv sitter jag där och nästan svettas...

    SvaraRadera