söndag 28 februari 2016

Resa och värmetips!

Dottern och jag skulle redan vara iväg på vår sportlovsresa,
men den blev framskjuten pga sjukdom hos familjen vi ska bo hos.
(kikade faktiskt på det dyra alternativet - hotell - en stund, men det var lögn att få tag på något sånt i den delen av landet under denna tid! - tur för min plånbok... ;) )
Nu är de friska och imorgon bitti åker vi.
Fördelen med att jag fick ännu en helg hemma är att jag hunnit komma bättre i fas här.
Jag tycker det är skönt om det är hyfsad ordning hemma när jag åker bort.
Om inte annat är det mycket bättre att komma hem när det inte är totalt kaos!

Och så har jag nu hunnit äta upp allt det där som kanske hunnit bli dåligt om det blivit stående en vecka till.
Igår blev det en jättegod soppa.
Tre morötter, tre små potatisar, en liten gul lök och ett par små palsternackor - skurna i mindre bitar. En buljongtärning. Vatten. Kokades ca 30 min.
Två slattar grädde. Svartpeppar. Timjan. Kokades ytterligare en stund.
Mixade med stavmixer.
Förtärdes under lördagskvällen tillsammans med ett knäckebröd med smör och ost.
Och så blev det rester till idag!

Lördagen spenderades mest med att rengöra ganska ordentligt i köket.
Näst på tur var en stund vid symaskinen för att avsluta några projekt.
Och efter middagen blev det en kvällspromenad med ena hunden.
Sämre lördagar kan man ha!

Idag vaknade jag upp och kände mig inte alls i form, efter en dålig natt.
Så jag somnade om och det blev en rejäl sovmorgon!
När jag väl steg upp och drog bort gardinen från fönstret så satt där en stjärtmes och åt från talgbollarna. Hör inte till vanligheterna här, så det är alltid kul när det händer!
Jag tycker inte riktigt de ser ut som en "svensk fågel"
Trodde jag såg fel när jag såg den första vintern här.
Tänkte att det var någons burfågel som rymt...
Men, se jag hade fel!

Så har jag då idag bokat tågbiljetterna, med ett bussbolag...
Och dottern, som befinner sig på annan adress har skrivit ut dem.
Hon har även kommit överens med hundvakten att vi lämnar i kväll.
Så nu har vi bara att ordna för resten av djuren - en kanin, tre ankor och fyra hönor.
Vi får flytta fodret så det finns närmare, laga dörr och lite sånt...
Prata med någon som ser till dem, matar och vattnar.

Och så ska vi ju packa då!
Varsin ryggsäck får det bli, så det är lätt att bära med sig.
Skönt att inte ha så mycket att dra upp och ner på tåget med!
Tåget ska gå direkt, utan byten, men man vet aldrig.
Jag har varit med om det mesta när jag åkt tåg, så ja, man vet aldrig!

Som första gången jag åkte denna sträcka med tåg och var så nöjd för att jag skulle slippa byta.
Då fick vi byta tåg ändå och sedan stannade tåget igen, långt ute i skogen på någon liiiiten perrong, och alla passagerare fick trycka ihop sig i två vagnar (de vagnar som fick plats vid denna lilla perrong) och så skulle vi byta igen...!
Stod där och väntade in ett annat tåg, men så fick vi besked om att det andra tåget inte väntat in oss, så då var det bara att sätta sig igen och åka vidare.
Där jag skulle av fick sedan alla andra resenärer byta tåg igen.

Ja, egentligen skulle vi ju ha åkt i fredags.
Då skulle vi ganska precis hinna till tåget om vi hämtade dottern direkt efter skolan och åkte till närliggande stad där vi skulle åka från.
Men så fick jag ett mail om att tåget skulle gå 25-30 minuter tidigare!!
Så, OM familjen inte blivit sjuka, så hade vi ändå inte kommit iväg där på fredagen, för vi hade inte hunnit.

Så, utlovade jag värmetips med!
Jag fick en kommentar av Rebecka här på förmiddagen (Tack!)
Den löd som följer:
"Värmeflaskor i sängen! Behöver inte var fancy, räcker fint med vanlig petflaska fylld med varmt vatten. Hjälper även bra mot mensvärk. 
En grej min mamma brukar göra är att sy korvformade kuddar, fylla med ris och lägga i fönstren. De håller en del av kylan ute. "

Det där med värmeflaskor kanske jag tar till mig!
Kan ju vara skönt med lite extra värme i sängen när man kryper ner!
Och ris/vete-korvar har jag funderat på att ha vid dörren, men inte kommit så långt.
I sovrumsfönstret blir det nästan ingen fönsterbräda kvar när innerfönstren är uppsatta.
Men när jag nu tittar, så skulle jag kunna ha en sån korv i köksfönstret, för där är fönsterbrädan bredare.

Men nu kommer solen och värmer upp åt oss på dagarna.
Så härligt!
En dag kom dottern hem och lite klagande sa "vad varmt det är här"
Ja, för solen har legat på i köket hela dagen!

Jag har redan hunnit med flera sena frukostar ute på verandan!
Vi har en underbar tid framför oss nu!
Vad njuter du av såhär i dagarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar