söndag 21 februari 2016

SöndagsReflektion

Jag har varit dålig på att svara på kommentarer ett tag nu och lagt väldigt lite tid på att kommentera hos er andra - något jag saknar lite. Har ju ofta några ord jag vill få ur mig...! :)
Att jag inte kommenterar så mycket längre beror främst på att så många kommentarer försvunnit för mig när jag skrivit från mobilen, och det är oftast på mobilen jag läser era inlägg.
Vid datorn sitter jag inte så ofta, så det blir väldigt lite kommentarstid.

Denna helgen har jag däremot nästan spenderat all min tid vid datorn.
Igår rensade jag ut bland fotona här på datorn och sorterade upp det som skulle sparas.
Idag har jag laddat upp för beställning, de jag nu ville framkalla.

Idag har jag även tagit ordentligt tag i min mail.
Vanligtvis när jag rensar mailen så blir det några mail kvar som "jag tar sen"
Men eftersom jag spenderar så lite tid vid datorn så kommer det där "sen" väldigt sällan.
Alternativt så har jag börjat med de nyaste mailen, men inte kommit hela vägen, så där i "botten" ligger det väldigt gamla obesvarade mail kvar... Smart!
Eller inte!

Ikväll började jag nerifrån och bland annat dyker det upp flera bloggmail.
Som frågan "Har du några sparmål för 2016" från Anonym.
Jag har inget minne av att jag besvarat denna fråga.

Första målet efter att jag blivit skuldfri var att sätta undan till en kriskassa, om vi exempelvis skulle behöva till veterinären med hundarna eller något annat sånt där, ni vet.
Och det satte jag undan på ett konto i slutet av 2015.
Sedan räknade jag på vad jag behöver få ihop för att klara av att studera ett år utan att behöva ta lån.
Kom fram till att med 50,000 så skulle jag troligen klara mig.
Räknade även på hur mycket jag behöver ha om jag inte skulle plugga, utan vara ledig ett tag och alltså inte ansöka om studiebidrag.
Målet var att spara ihop denna summa under de första fem månaderna i år, för sedan var min plan att sluta jobba.

Och ni som följer mig här vet ju att jag sagt upp mig, men att jag också gått ner i tid.
Så dessa fem månader jobbar jag på timme och vet inte från månad till månad vad jag får ut i lön.
Men, jag har i alla fall fått ihop till 20,000 så här långt och jag är väldigt nöjd!
Och min förhoppning är att kunna lägga undan runt 5,000 av de kommande lönerna.

Men, här kommer ett till men...
Jag har även räknat fel på vad jag behöver...
...och det åt rätt håll!
Så jag kommer nog att klara plugga ett år utan att låna.
Om det nu blir till att börja studera, vi får se!
Och skulle jag vara ledig så kommer jag klara mig ett hyfsat tag innan det blir kris.

Ja, lite diffusa mål har det blivit detta året.
Har förresten ett sparmål till - att sätta av, i genomsnitt, minst en tusenlapp per månad till "Resan 2018"
Där ligger jag före så här långt.
Men tänker att det kan sacka efter sen när jag slutat jobba på nuvarande arbetsplats, därför sätter jag in extra nu! :)

Alltså, det är en galen tanke, men skulle vi leva med de månadsutgifterna vi har nu och inte göra några direkta utsvävningar i resor eller inköp av material till diverse projekt osv, så skulle jag, när jag fått sista lönen i juni, inte behöva dra in stålar under ett års tid ungefär.
Men då blir jag väl snart ifrågasatt av myndigheterna, så det är nog ändå bäst jag pluggar eller har nåt extraknäck! :)

3 kommentarer:

  1. Trevligt att höra av dig, tack för kommentar på min sida!

    Jo, jag har några intressanta kurser i kikaren. I övrigt så är jag mega-förkyld. Det är ju säsong för sånt. Fönstren är skitiga men blommorna frodas!

    Håller tummarna för dig och dina planer!

    SvaraRadera
  2. ja myndigheterna är inte att leka med! knega bör man!=)

    SvaraRadera
  3. Är du intresserad av att få ett lån? Vänligen ange beloppet och lånets varaktighet. Kontakta oss via e-post: unitedloaninvestment1@outlook.com

    SvaraRadera