fredag 1 april 2016

Billigt att bjuda?

Hur gick det då, med min "nollkronors-långhelg"?
Det blev inte noll.
Var in på affären å köpte bakisdricka åt bröderna och impulsshoppade extrapris-glass...! Ca 70.- rök där!

Och sedan skulle jag enligt planen handlat mat i tisdags, då jag på eftermiddagen väntade besök som skulle stanna några dagar.
Men så anmäldes tidigare ankomst, så jag fick handla redan på måndagen.
Blev verkligen ingen noll-helg!

Fast att ha besök kostade inte så mycket extra.
Jag bjöd mest på vad som fanns hemma.
Förutom lite köttpålägg så blev det en vegetarisk vecka.
Och det var lyckat, för när vi satt och åt första måltiden fick jag veta att min vän ville äta mer vegetariskt.

Det blev:
Linsbiffar och klyftpotatis, sallad.
Kidneyböngryta och ris.
Restpudding.
Rotfruktssoppa.
Bovetebrödet.
Bovetegröt (kall, mixad variant)
Chiapudding.
Choklad(lite kladd)kaka med bla kikärtor i.
Frukt, lite bröd mm

Ja, ni läste rätt - jag bakade kaka på kikärtor!
Jag var mycket skeptisk, men det blev gott!
Och nej, det är inget aprilskämt!
Inspirationen fann jag hos Baka Sockerfritt

Själv höftade jag men ungefär det här hade jag i:
250 g kokta kikärtor - mixas
6 st "hemma"ägg (mindre än köpta)
2 mosade bananer (ganska små)
1 dl kokossocker
1 dl kakao
2.5 dl hirsflingor
1 dl kokosflingor
2-3 msk rapsolja
lite vaniljpulver

175 grader i 15-20 min, i rund form med avtagbar kant.

Kokossocker kan bytas mot vanligt socker eller annat sött.
Hirsflingor kan ersättas med havregryn eller liknande.
Banan och kakao är bra att ha i för att ta bort kikärtssmaken...

Hmmm... flera av torrvarorna jag bjöd på var utgånget datum jag fått...
Hur många av er skulle vilja bli bjudna på mat hos mig? :)

Psst.
Vännen funderade hur hon skulle kunna bjuda igen, gällande maten, när hon står värd.
Så maten var uppskattad :)

3 kommentarer:

  1. Har också bakat med torrvaror som gått ut i datum, men ser de ok ut och inte är för gamla, så tycker jag att man ska använda dem :-) Hälsningar rikarelivet.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Jag kommer och äter hos dig närsom �� du verkar ha ett sån härlig inställning till livet! Ha en fin söndag, Karin

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för att jag fick komma gumman <3 Maten smakade suveränt även denna gång och jag kom hem ännu mer inspirerad att rensa mer här hemma =)
    Jag får klura på vad jag skall laga för hittepå mat när du och broder kommer på besök! <3
    Kram

    SvaraRadera