lördag 3 september 2016

Mirabellmarmelad

I åtta år har jag nu haft denna trädgård med en enorm mängd bärbuskar och fruktträd.
Däribland både gula och röda mirabeller.
Mirabeller är en sorts småplommon.
De röda är vår favorit och vi brukar bara äta dem precis som de är, direkt från trädet.
Men idag när jag skulle klippa gräset så hade massor av frukt blåst ner på backen.
En hel del var skadat eller mögligt så de slängdes in till ankorna och hönorna.
Men med resten slog jag på stort och kokade mirabellmarmelad för första gången.
Mirabeller är så förträffliga att de innehåller mycket pektin så man behöver inte tillsätta något förtjockningsmedel - extra bra i snåltider!
Jag kan tyvärr inte bjuda er på min magnifika marmelad, men receptet får ni gärna.

Mirabellmarmelad
700 gram röda mirabeller
350 gram strösocker
1 ¼ dl vatten

Skölj frukten och koka den tillsammans med sockret och vattnet i 20 minuter.
Rör om ibland.
(beroende av hur länge marmeladen ska förvaras så kan man välja att tillsätta exempelvis natriumbensoat när det är färdigkokt, för längre hållbarhet)
Häll upp i durkslag och mosa igenom så bara kärnor och skal blir kvar i durkslaget.
Töm upp marmeladen på väl rengjorda burkar och förslut genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar