torsdag 1 september 2016

Nu ska här snålas!

Ja, jag hör till skaran som hänger med på snålmånad i september.
Och peppad inför den så satte jag mig i måndags och räknade på totala ekonomin för det gångna året, för att justera inför kommande år.
Så skrev jag ett långt inlägg om det, men ansåg mig väl inte färdig  eftersom jag inte publicerade det.
Och nu skriver jag från mobilen och når inte inlägget jag skrev på datorn.
Nåja, ny dag, nya ord!
Eller, gamla ord, i annan ordning.

Hur är då utsikterna för mig och min snålmånad?
Jo, kostnaderna jag har för boendet uppgår knappt till tusenlappen.
Gigantiska summor för boende, jag vet!
Trehundra kronor går åt till två mobilabonnemang.

Och så behöver vi mat, men här ska jag försöka laga mycket av linserna och bönorna som nästan fått damma igen i sommar.
Och plocka svamp och äta trädgårdens frukt.
Till hundarna har vi ett lager av både mat, tuggben och godis, medan övriga djur mest lever på gräs, fallfrukt, fröställningar och grenar.

Övriga utgifter är lite oklart.
Tanken var tidigare att jag skulle åka till Stockholm och träffa mina systrar denna månaden, men nu har de bestämt sig för att komma hit istället så där sparas en hel del pengar in, på både resa och boende.
Fast kanske engagerar vi oss i någon aktivitet här på hemmaplan, som kostar en slant.
Återstår att se!

Får jag tid, lust och ork så kommer jag denna månad jobba med ett av mina projekt som jag vill ha färdigt innan vintern.
Dit behövs troligen mer material och då kommer jag inte snåla utan köpa det jag behöver i närmsta byggvaruhandel.

Så hur är utsikterna för din ekonomi i september?
Ska du snåla och superspara?

3 kommentarer:

  1. Tjenare!

    För mig är alla månader snålmånader även om det givetvis finns ett rejält spelrum åt båda hållen. Jag filosoferade för ett tag sedan om att snåla mer men konstaterade att hustrun förmodligen lämnar mig om jag gör det. September riskerar istället att bli en slösamånad :-)

    Hur resonerar du kring att ta av lager? I företagande är ju det fortfarande en kostnad. Fast det blir ju en vansinnig kalkyl som kanske förlorar sin poäng :-)

    Lycka till
    AvL

    SvaraRadera
  2. Kul, jag tänker också köra Super Spar September även i är men iår med ett litet tema nämligen "gratis är gott"...tror tyvärr inte att det blir några lågkostnadsrekord för oss för med flytt följer ändå en del kostnader. På Lördag tänkte jag skriva lite på bloggen om vår september utmaning....

    SvaraRadera
  3. Bra av dig att haka på snålmånaden :) jag tycker att det är skönt att vara student utan barn eller djur och ha väldigt små kostnader av vana, för då slår inte en sådan här månad så hårt, så att säga.

    Lycka till!

    SvaraRadera