fredag 2 september 2016

Sett över ekonomin

Jag har en tid nu gått och tänkt på att köra snålmånad i september.
Var längesedan jag hade någon snålmånad och känner att det verkligen är dags att fokusera ordentligt på kostnaderna igen!
Och nu, ju närmare vi kommer månadsskiftet så blir jag mer och mer taggad! (ja, nu när jag postar detta så har det ju blivit september!)

I år, men framförallt över sommaren, har jag känt att jag inte haft något ordentligt mål med min ekonomi, både för att jag inte vetat vad jag ska göra (studera/jobba/vara hemma) och därmed hur inkomsterna kommer se ut andra halvan av året och för att det då var svårt att sätta upp några konkreta mål.

När jag jobbade för att bli skuldfri så var det lättare, det var fullt fokus nästan varje månad.
Jag jobbade 75% och överförde allt som var möjligt till Skuldfrikontot.
Och så fortsatte det när jag sedan skulle spara ihop en hyfsad buffert.
Men sedan det blev klart så har jag släppt ekonomin lite väl, kan tyckas.
Och det samtidigt som inkomsterna minskade ett par månader.
En kombo som kanske låter helt galen, men har funkat fint dessa månader!

Nu börjar stålarna trilla in igen och jag vill styra upp ekonomin.
Ska jag sälja min tid så ska det också vara värt det!
Pengarna ska gå till sådant som jag verkligen vill göra/ha i mitt liv!
Ännu vet jag inte hur mycket jag kommer jobba i höst/vinter eller på vilken arbetsplats det blir, men jag vill ha en färdig ekonomisk plan så jag känner att kronorna hamnar rätt när de väl landar hos mig.

Vid årsskiftet brukar jag gå över mina räkningar och justera hur mycket som ska föras över till räkningskontot varje månad, för att täcka alla återkommande räkningar under ett helt år.
De senaste månaderna har jag sett hur det mest bara fyllts på i räkningsbufferten.
Ett resultat av att jag alltid avrundar uppåt när jag räknar på hur mycket räkningarna kommer gå på under året, samtidigt som någon räkning försvunnit ur mitt liv.
På senare har det varit små och få räkningar att betala, så nu behöver jag inte föra över varje månad under återstoden av året, tror jag.

Så idag har jag räknat på vad jag ska överföra till olika konton.
1500 kr blir det varje månad till räkningskontot från och med januari. (minskat 500,-)
600 kr på lönekontot är öronmärkta till vissa saker som dras automatiskt varje månad. (ökat 100,-)
2500 kr till mat och djurmat (oförändrad budget - fast detta är en post som vi gärna drar över på sommartid då vi grillar/fikar/äter ute/bjuder mer (men en inte så dyr fritidssysselsättning, om man jämför med exempelvis resande) - här är jag också nyfiken på hur mycket djuren egentligen kostar, så jag ska nog dela upp denna post i två)

Jag har tidigare frågat om råd här på bloggen gällande månadspeng till dottern.
Stort Tack för tankarna och erfarenheterna ni delat med er kring det!
Jag beslutade tillslut att det blir så att dottern 'får' barnbidraget.
Och det fördelas som såhär;
650.- går till ridningen och det ikring denna aktivitet.
150.- går till mobilabonnemanget (den summan är med här ovan, i de 600 på mitt lönekonto)
250.- förfogar hon fritt över och har på ett betalkort, men ser jag att dessa pengar inte går åt, så för jag över nästa månadspeng direkt till hennes ridning/spar-konto (i mitt namn), eller om hon själv säger att det är så hon vill göra med pengarna även om hon inte har så mycket på kortet (om hon direkt vid utbetalningen väljer att spara alltså).

Så här långt landar kostnaderna på 5500 kronor.
Och genom mitt stående extraknäck, barnbidrag och underhållsbidrag så har vi ungefär detsamma in.
Såhär skulle vi kunna leva en period, så länge det finns en buffert att ta av om det blir akut med kläder, tänder, sjuka djur eller liknande.
Men i längden behöver vi mer in för att gå runt.
Eller ja, samtidigt skulle vi kunna dra ner på en hel del av kostnaderna (de 5500) om vi blir tvungna!

Men nu är det ju så att jag jobbar mer än det där extraknäcket och kommer troligen fortsätta så frampå, så då räknar och planerar jag vidare på hur jag vill använda dessa inkommande pengar.

Behöver dottern kläder köper jag det.
Är det villhöver, då får hon betala själv.
Och för övrigt har jag en del krav för att de där 250 kronorna ska betalas ut, det är alltså lite sådär som en luddig lön...

Så har vi ett par kostnader som jag ännu inte vet vad de landar på.
Linser till dottern - kan hända att det finns utrymme för dem i de 1500 till räkningskontot)
Vår hårklippning.
Ved inför vintern 2017.

Förra året hade jag egen ved så det funkade ok, men inte helt täckte vinterns behov.
I år har jag hjälpt brorsan och fått ved som tack, samtidigt som jag har en del egen ved även i år.
Och ännu vet jag inte hur mycket jag behöver för en vinter - behovet är ju naturligtvis olika olika år, men att ha full vedbod när bras-säsongen börjar är ju alltid en trygghet (i min bod får jag in 8 kubik)

Så kommer vi vidare på vad vi vill köpa inom några månader och vad vi vill lägga undan pengar till längre fram;
Resa2018 1500,-/mån (ökat 500,-)
Sportlovsresa2017 (till min syster m fam som flyttar utomlands nu i höst)
Lite mer utrustning till min cykel.
Längdskidor.
Och kommer jag jobba mycket så kommer en hel del av överskottet öronmärkas till mitt drömprojekt som kommer svälja en hel del pengar frampå.

Ja, det var min ekonomi det.
Nu ska jag iväg och tjäna in lite mer pengar.

2 kommentarer:

  1. Det är reda med dig! Önskar dig en fin helg, och lycka till med drömprojektet. Faktum är att jag håller på med mitt just nu... Man får passa på innan man trillar av pinn!

    SvaraRadera
  2. Måste säga att jag är imponerad över att du lyckas leva på så lite, dessutom med dotter och djur! All respekt till dig. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera