måndag 21 november 2016

Att unna sig

Igår kväll hade jag en riktig unna-mig-kväll.
När vi kom hem körde jag dottern i säng medan jag eldade i kaminen och bytte om till träningskläder.
Sedan stack jag ut i regnet och sprang.
Rensade tankarna och njöt.

Väl hemma sköljde jag av mig i regnvatten ute på verandan.
Fyllde även upp lilla kitteln och satte på kaminen för värmning.
La ut yogamattan (en gåva, från något företag, för många år sedan) på köksgolvet.
Yogade/stretchade och tränade armarna med hantlar (en av dotterns presenter i våras).

Kokade havregrynsgröt på kaminen och lyxade till den med både banan och mandelmjölk.
Stack snabbt ut till bilen, barbent och barfota, men med regnjacka så kläderna slapp bli blöta, för att hämta en balja (fick nyligen från lokala loppiset).
Sedan intogs kvällsmaten sittande i kökssoffan med fötterna i varmt fotbad.

Så pysslade jag om fötterna lite extra innan jag kröp upp på sovloftet där jag la mig på spikmattan (några år gammal julklapp från förra arbetsplatsen) och läste en bok (som jag fick av en kund för ett bra tag sedan).

För mig är detta att verkligen unna mig.
Att ta hand om mig själv.
Att använda saker vi har sedan gammalt.
Att göra sådant som inte kostar.
Det enkla, det gör att jag mår extra bra.

3 kommentarer:

  1. Den vanligaste kommentaren jag får när pratar om min "torftiga" livsstil är - Man måste väl unna sig något! Det du beskriver låter härligt, frid och fröjd i all enkelhet. ME

    SvaraRadera
  2. Just så - det är att verkligen att unna sig :)

    SvaraRadera
  3. Ja, varför gör jag inte fotbad oftare? Tack för tipset!

    SvaraRadera